tisdag 11 november 2014

Hälsans rum

På vår Vårdcentral har vi något som kallas Hälsans rum. Dit kan man gå och kolla sitt blodtryck, mäta längd, midjemått och vikt och på så sätt räkna ut BMI. Man kan fylla i en hälsodeklaration och lägga i en låda och få individuella tips och råd hemskickade.
Har varit lite skeptisk till detta tidigare men eftersom jag nu varit på Vårdcentralen några gånger tänkte jag att prova kan man ju alltid.
I lugn och ro kunde jag sätta mig och läsa instruktionerna och sen...
...sticka ner armen för blodtrycksmätning.
Längd, midjemått och vikt brydde jag mig inte om men läste lite om det hela ändå.
När allt var avklarat kunde jag bara konstatera att det var ett jättebra och enkelt sätt att t.ex. kolla sitt blodtryck. Bara att gå in, kolla om det är ledigt och sen fixa allt själv. Dessutom kunde man få sina värden inskrivna i journalen om man så önskade. Toppen på allt sätt. Detta kommer jag att göra fler gånger, kanske en gång om året. Att sen blodtrycket också var jättebra gladde mig nturligtvis allra mest...